FAQ

  • Aemosa heeft geen wachtlijst. 95% van de aanmeldingen wordt binnen 10 werkdagen opgepakt.

  • We zijn telefonisch bereikbaar 09.00 uur tot 17.00 uur via +31 712 203 032. Een e-mail sturen kan via: aanmeldingen@aemosa.nl. Of schrijf je in via ons aanmeldformulier.

  • Doorverwijzen mag altijd, wij kijken graag (op maat) mee met de aanvraag.

  • Helaas kan niet elke zorgvraag door Aemosa worden beantwoord. Om vooraf duidelijkheid te kunnen geven aan onze toekomstige hulpvragers en ketenpartners hebben wij de volgende uitsluitingscriteria vastgesteld:

    • Mensen met een verstandelijke handicap;

    • Mensen die lichamelijke verpleging nodig hebben.

  • De snelste manier is om het aanmeldformulier te gebruiken. Jouw aanvraag komt dan direct bij de juiste personen binnen in de organisatie. Zij zullen zo snel als mogelijk bij je terugkomen op de aanmelding en de eventuele vervolgstappen met je bespreken.

  • Ja, de minimumleeftijd betreft 18 jaar en in uitzonderlijke gevallen 16 jaar. Je kan je alleen niet zelf aanmelden. Je mag ons wel een e-mail sturen waarin je aangeeft graag onze hulp te willen. Dit kan via: aanmeldingen@aemosa.nl Deze e-mail zullen we delen met het sociaal wijkteam. Zij zullen je moeten doorverwijzen naar ons of naar een andere partij.

  • Dit kan in een crisissituatie, wanneer er geen andere oplossing is. Neem hiervoor contact met ons op. Wij zullen de situatie verder uitvragen en handelen of advies geven waar nodig. In principe zijn er coaches beschikbaar bij spoed. Bij een levensbedreigende situatie bel je 112.

  • Wie zorg, hulp, ondersteuning of begeleiding nodig heeft moet een indicatie bij het WMO-loket van de gemeente waarin je woont. Zij bepalen of je zorg nodig hebt, welke zorg dit is en hoe vaak je zorg/ondersteuning nodig hebt. Dit wordt vastgelegd in een WMO-indicatie. Als je al een hulpvraag hebt (voor een cliënt) dan kan je dit aangeven bij de Sociale Wijkteams, telefonisch of via een inschrijfformulier bij de betreffende gemeente. Zij zullen ZIN of een PGB afgeven. Hiermee wordt een groot gedeelte van onze hulp bekostigd. Je eigen bijdrage is 19 euro per 4 weken. Het CAK (Centraal Administratiekantoor) int elke 4 weken de eigen bijdragen voor hulp of ondersteuning vanuit de WMO. In sommige gevallen bekostigd jouw zorgverzekeraar de eigen bijdrage. We raden je aan om dit zelf na te vragen bij je zorgverzekeraar.

  • De WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) is een wet die er voor mensen is die hulp in en aan huis nodig hebben om thuis te kunnen blijven wonen. Vaak is hulp nodig omdat ondersteuning van de omgeving niet toereikend blijkt. Daarnaast is de WMO er voor mensen die weer mee willen doen aan de maatschappij.

  • Wie zorg, hulp, ondersteuning of begeleiding nodig heeft moet een indicatie aanvragen, iemand moet dus geïndiceerd worden. Andere mensen bepalen of je zorg nodig hebt, welke zorg dit is en hoe vaak je zorg/ondersteuning nodig hebt. Door de WMO-indicatie krijgt je toegang tot passende zorg.

  • Als je een hulpvraag hebt kan je deze aangeven bij de Sociale Wijkteams, telefonisch bij jouw gemeente of via een online inschrijfformulier, welke je kan vinden op de website van jouw gemeente. De gemeente kan ZIN afgeven of een PGB.

  • Ja, dat is mogelijk. Meld je aan via ons aanmeldformulier of stuur een e-mail via aanmeldingen@aemosa.nl.

  • Leiden, Leiderdorp, Zoeterwoude, Oegstgeest, Voorschoten, Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen.

  • Ja hoor, geen probleem.

  • Nadat we de aanmelding hebben ontvangen en er is contact geweest met het betreffende Sociaal Wijkteam zullen we een coach aan je koppelen. Je ontmoet hem of haar tijdens het kennismakingsgesprek. Vervolgens bespreken we de doelen vanuit het Sociaal Wijkteam-plan. Eventueel vullen we doelen in gezamenlijkheid aan en gaan we aan de slag met de praktische uitwerking. In de gesprekken die volgen werken we aan de ‘werkrelatie’ tussen hulpvrager en coach en uiteraard aan de doelen. Wanneer de doelen zijn behaald zullen we onze hulp afronden en komt er een moment waarop we afscheid van elkaar nemen.

  • We kijken op basis van de informatie je ons geeft tijdens het intakegesprek welke coach het beste bij je past. Je mag altijd een voorkeur uitspreken. Als blijkt dat er geen klik tussen jou en je toegewezen coach dan horen wij dit graag. We gaan dan samen opzoek naar een oplossing. Wij vinden het belangrijk dat je je op je gemak voelt zodat je kan werken aan jouw doelen.

  • Ja, dat kan. Naast Nederlands kunnen hulpvragers ook terecht wanneer zij Engels, Farsi, Duits of Papiaments spreken.

  • Ambulante ondersteuning betekent dat je in je eigen omgeving, als thuis, ondersteuning krijgt van Aemosa. Je spreekt samen met je coach/begeleider af op welke gebieden je je wilt ontwikkelen en hoe vaak je hier ondersteuning bij nodig hebt. De intensiteit kan variëren van twee keer per week tot meerdere keren per dag. Deze laatste vorm heet intensief specialistische ambulante begeleiding.

  • Aemosa biedt geen behandeling. Je verwijzer/behandelaar is er voor je medische, psychologische of psychiatrische behandeling. Wel is het voor zowel Aemosa als jouzelf prettig als deze ondersteuning aan jou zo goed mogelijk wordt afgestemd. Uiteraard hebben wij hiervoor wel jouw toestemming nodig.

  • Het kan voorkomen dat je de afspraak met je coach niet door kunt laten gaan. Wij vragen van onze hulpvragers om deze afspraak minimaal 48 uur van tevoren te annuleren bij hun eigen coach.

  • Aemosa zal de gemiste afspraak declareren bij de desbetreffende gemeente. Het kan voorkomen dat er sprake is van een crisissituatie waardoor je niet in staat was dit minimaal 48 uur van tevoren aan ons door te geven, we willen je dan vragen jouw coach hiervan op de hoogte te brengen zodat we hier rekening mee kunnen houden.

  • Neem hiervoor contact op met je coach.

  • Aemosa neemt jouw privacy zeer serieus en werkt dan ook volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Volgens de AVG mag Aemosa alleen persoonsgegevens verwerken als er een wettelijk geldige reden voor is en een duidelijk omschreven doel. Deze gegevens mogen we ook alleen voor dát doel gebruiken. Aemosa heeft de noodzakelijke maatregelen getroffen om zorgvuldig met jouw persoonsgegevens om te gaan. Alles wat je bijvoorbeeld met je coach bespreekt, valt onder het beroepsgeheim. Dit houdt in dat jouw coach met niemand anders bespreken wat er tijdens jullie gesprekken aan de orde is gekomen. 

    Aemosa heeft een privacyreglement op de website gepubliceerd over welke gegevens van jou verwerkt worden. Daarnaast zal Aemosa nooit zonder jouw toestemming informatie over jou aan mensen die niet bij het hulpverleningstraject betrokken zijn. Alleen als Aemosa hier wettelijk toe wordt verplicht kan hiervan afgeweken moeten worden.

  • Wij raden je aan eerst te kijken of jouw vraag tussen deze veelgestelde vragen staat. Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail via: info@aemosa.nl

  • Tijdens de ondersteuning van Aemosa ontwikkel je niet alleen vaardigheden en zelfvertrouwen maar ook een betrokken netwerk om je heen die weten hoe zij jou in je kracht kunnen zetten.

    Als je onze gespecialiseerde ondersteuning steeds minder nodig hebt, zal Aemosa zich langzaam terugtrekken. Samen bouwen we de ondersteuning af. Voor verdere ondersteuning, zoeken we de samenwerking op met andere zorgpartijen (bijvoorbeeld de sociale wijkteams, Buzz, Lumen, Sensoor, huisarts) én de betrokkenen in jouw begeleidingstraject om alles goed over te dragen.

  • Fijn dat je met ons meedenkt! Je opmerking kan je mailen via: info@aemosa.nl onderwerp: opmerking website Aemosa